- Den karet, som Randers borgerlige
Skydeselskab ejer, er et Gløy fabrikat, og af kendere regnes
dette fabrikat for lidt af et klenodie. Derfor må det være på
sin plads her også at fortælle lidt om Gløy fabrikatet i al
almindelighed.

- Før 1850 var herskabsvogne
hovedsagelig for kongehus, adel og storkøbmænd. Lægen havde ikke
vogn, kun en behagelig stol med geniale beslag, der passede til
alle arbejdsvogne. Tænk jer at være syge dengang: Ud i stalden
eller til fods hen hos naboen, låne hest, spænde for, af sted,
ofte flere mil, tilbage med doktoren til patienten. Ikke
underligt, levealderen var lav.
- Gløy starter 1858, netop som
udviklingen tager fart, 55 år senere er det slut. Karetmagerne
er i flere år beskæftiget med karosseriarbejde, og mange får
arbejde hos sporvejene. Stort set er alle de vogne, der er hos
private i dag, fra denne periode, forretningsvogne og
landbrugsvogne undtaget, og de var ikke Gløys speciale.
- Hans Meinrich Gloy F. 1831. D. 1902.
Blev udlært hos “Sattler“ i Lübeck 1852 og fik borgerskab som
vognfabrikant 1858 i København og navnet ændres til Gløy. Det
meget læder, der kendetegner en Gløy vogn, skyldes sikkert hans
sadelmageruddannelse. Senere medindehavere var alle uddannet
både i Tyskland, Frankrig og England, hvilket standarden og
elegancen bekræfter. Der er i dag registreret 130 vogne, hvoraf
en stor del befinder sig i udlandet.

- Skydeselskabets karet havde foreningen
ikke registreret, hvilket vi så har kunnet bidrage med.
- Her er Gløys benævnelser og stavemåde:
Landauer, Landaulet, Coupé, Victoria, Sociable, Jagtvogn, Dogart,
Cavalervogn, Charabane, Breack, Gig og Governess Car. Ordet
Jumbe var ikke opfundet. Det var Politiken i 1910, der opfandt
navnet Jumbe.
- For at finde data om vor karet, har vi
været i forbindelse med foreningen til registrering af Gløy
vogne fra 1858 og til 1913, samt efterlysning i Østjyllands
Radio, hvilket resulterede i nogle henvendelser, som var
vigtige. Resultatet af disse studier og samtaler er følgende om
hvor karet:
- Kareten kaldes en halv Coupé - fordi
ruderne foran er lige - og er bygget ca. 1910, dette skulle være
nogenlunde korrekt, fordi den er med gummihjul, som Gløy først
begyndte på ca. 1908, og var i starten beregnet til eet spand,
men senere ændret til 2 spand, hvornår vides ikke.
- Det menes at kareten her i Jylland har
været kørt med 4 spand, men det er ukorrekt iflg. den kusk, der
har kørt kareten indtil Skydeselskabet købte den. 1910 er fordi
kareten har reg.nr. 1762 stående på navet, og iflg. andre reg.
nr. man kender skulle dette passe. Inde i navet står der 1902.
For at få dette til at passe med karetens årstal, fik vi oplyst
af Østjyllands køreselskab, at Gløy købte aksler og fjedre til
sine vogne i Holland, og derfor mener man, at 1902 er
fabrikationsåret på disse, hvilket lyder rimeligt.
- Hvad har kareten så været brugt til ?
- Efter hvad der har kunnet findes ud
af, har den kørt i Dyrehaven, Klampenborg, som kaperkørsel
indtil 1962, hvor den blev købt og bragt til Jylland af Peder
Hoffmann - tidligere fuglekonge - og opbevaret på dennes gård “Kallehavegård“,
blev brugt til at køre brudekaret i Randers, hvilket der ikke
havde været i 5 år iflg. Amtsavisen. Den blev selvfølgelig
brugt, da Peder Hoffmann blev fuglekonge i 1965.
- I 1968 købte 30 brødre kareten til
Randers borgerlige Skydeselskab, hvor den siden er brugt til vor
fuglekongekørsel. Den blev opbevaret forskellige steder, inden
den til sidst kom op og stå på pladsen hos bryggeriet Thor, her
var den i 1989 så tæret af tidens tand, at den trængte til en
omhyggelig renovering.
- Renoveringen blev foretaget i 1990, og
kareten må her i 1997 være at betragte som værende i meget fin
stand, så tæt på den originale udførelse som mulig.
- Peder Meier-Jensen stod for alt
arbejdet med træ. Poul Erik Timm tog sig af polstringen. Holger
Bach Nielsen malede den og satte selskabets mærke på dørene
(malingen var sponseret af Uffe Kofoed Eriksen)

- Vi må håbe, at Randers borgerlige
Skydeselskab, også fremover kan bevare denne flotte Gløy karet,
og stadig kan bruge den til vor fuglekongekørsel.
- Der har været flere kuske, der har
kørt vor karet. En enkelt bør nok nævnes, det er Ole de Choen.
Han kørte kareten fra 1968 til 1981 med sine egne heste og havde
i denne periode kareten stående på sin gård “ Dronningborggård “
- Fra 1968 til 1979 blev fuglekongerne
hentet på deres bopæl både morgen og aften, dvs. om morgenen var
det den nuværende fuglekonge og om aftenen var det den nykårede
fuglekonge, og det var Ole de Choen`s søn True, der bagefter
kørte den hjem til gården.
- Bryggeriet Thor har de sidste mange år
sponseret udgifterne i forbindelse med vores årlige
fuglekongekørsel, hvilket brødrene i skydeselskabet naturligvis
er glade for og sætter stor pris på. Skydeselskabet håber bl.a.
derfor at bryggeriet Thor, vil fortsætte dette sponsorat mange
år frem, da det ellers kan blive svært fastholde denne
tradition, dels fordi Thors kusk også er den kusk der lægger
hestene til skydeselskabets kørsel.